Assalammualaikum uols !

Menu : Bubur Kacang Hijau Jagung Mudah dan Sedap || Hidangan kali ni Ju buat untuk 4-5 orang sahaja dan sudah tentu kegemaran abah Ju. Best buat bila bahan-bahan mudah diperoleh atau senang cari. Pesan suami nak beli pun tak susah hatiπŸ˜‚

Bahan-bahan Bubur Kacang Hijau Jagung 

  • Kacang hijau 500g
  • Jagung tin 
  • Makaroni
  • Biji sago
  • Gula melaka (bergantung)
  • Santan

Cara buat :

  • Rebuskan kacang hijau selama 15 minit kemudian letakkan biji sago. 
  • Bila biji sago kelihatan hampir kembang, letakkan makaroni, santan dan sedikit garam
  • Gula melaka ikut keperluan korang dan jika korang nak. Kalau tak nak manis, tak perlu letak. Biarkan selama 10 minit masa tambahan.
  • Masukkan jagung tin (1 tin memadai) dan biarkan sehingga mendidih



Dah siap ! Untuk bubur kacang hijau versi Ju, Ju tak letak gula melaka sebab abah tak suka manis. Tapi kalau suami yang request, baru Ju letak gula melaka ikut sukatan yang sesuai. Bila guna gula melaka ni tak perlu letak banyak sebab dah memang manis kalah gula biasa. Salam ramadhan ke 11 uols πŸ˜‰



14 ulasan:

  1. Balasan
    1. kdg2 xnak mkn berat, bubur kcg pun dah cukup =D

      Padam
  2. wahh ada pasta juga. menarik ni menu jun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. makaroni abis, letak apa yg ada dekat kabinet mak xD

      Padam
  3. sedap jun...lambat nda makan

    BalasPadam
    Balasan
    1. ju suka masak ni kalo d ruma parent, rmai peminat xD

      Padam
  4. Lama tak makan bubur kacang hijau dan bubur pulut merah.. adeh.. teringinnya..

    BalasPadam
  5. senangnya nk buat jun..cuma unni x suka makan kacang hijau..hihihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. haa tutup mata pun bole buat uni xD
      aii sedap la kcg hijau =D

      Padam
  6. Hihi lain macam bubur kacang awak, Jun, tapi nampak sedap.. =) Saya tak berapa suka sangat makan bubur kacang tapi suka pada bubur pulut hitam.. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum, tahniah diucapkan pada sis kerana menjadi top commentor bulan Mei-Jun 2017 dalam jurnal saya...

      http://starlavenderluna.blogspot.my/2017/06/top-commentor-mei-jun-2017.html

      Padam
    2. santan xnmpk sgt wahahahha

      Padam
    3. yeahahh ! esok bru ju blogwalking smua kawan2 eh.. kblkgn ni sbuk mmnjg dekat opis dsmping bru kembali sihat ni huhu

      Padam