Breaking

10 Dec 2016

20 Jenis Fobia Jarang Di ketahui Umum !

Assalammualaikum uols !

Kebiasaan fobia atau takut pada ketinggian/laut/naik kapal/bunyi petir atau guruh/kegelapan merupakan sesuatu yang sering kita dengari malah kita sendiri mengalami ny kan ?? Yes ! Beta fobia pada ketinggian. Lebih dari 4 tingkat ke atas, lutut suda start vibrate hingga ke tulang sumsum ! 😀

Tahukah ANDA ? Fobia mrupakan salah satu penyakit mental di mana pyakit mental terbahagi kepada dua jenis iaitu kemurungan & keresahan 😞
Fobia tergolong dalam penyakit keresahan namun bukan lah seserius yg perlu anda bimbangkan namun cukup untuk menarik perhatian kan ?? 😅




Tapi apa yng umum xketahui ialah, jenis fobia sebenaar ny SANGAT BANYAK ! Ini pun Ju singkatkan shja kepada 20 jenis di mana bagi Ju sendiri, lgsg xpernah dengar & xpernah jangkakan.

  1. Anglophobia : Fobia pada England, lelaki English, budaya English dll
  2. Alliumphobia : Fobia pada bawang putih
  3. Aurophobia : Fobia pada emas
  4. Automatonophobia : Fobia pada patung yang seakan manusia
  5. Ancraophobia/Anemophobia : Fobia pada angin
  1. Bancophobia : Fobia pada Bank
  2. Belonephobia : Fobia pada pin dan jarum
  3. Bibliophobia : Fobia pada buku
  4. Botanophobia : Fobia pada pokok
  5. Briophobia : Takut dengan tapak kaki manusia
  1. Cacophobia : Fobia pada kehodohan
  2. Carnophobia : Fobia pada daging
  3. Chirophobia : Fobia pada tangan
  4. Chrometophobia/Chrematophobia : Fobia pada wang atau duit
  5. Chronomentrophobia : Fobia pada jam
  1. Domatophobia : Takut dengan rumah atau berada dalam rumah.(Eicophobia/Oikophobia)
  2. Dikephobia : Takut dengan keadilan
  3. Deipnophobia : Fobia atau takut makan malam
  4. Heliophobia : Fobia pada Matahari
  5. Ichthyophobia : Fobia pada ikan

Haa kan ??? fobia duit tu seakan xbleh trima ! 😂 Pelik benar beta rasa 😐

Credit Phobia Source 1: Senarai Penuh Jenis Fobia A-Z
Credit Phobia Source 2: Definisi/Simptom/Penyebab/Langkah Mengubati Fobia

21 comments:

  1. Sha fobia dengan tempat tinggi dan ruang sempit..

    ReplyDelete
  2. Anglophobia.. tu je unni fobia dalam bnyk2 y tersenarai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya ??? Bg ju ni 1st time tauu pasal jenis nii

      Delete
  3. fobia pada serangga terbang specially lipas terbang!!

    ReplyDelete
  4. Saya fobia pada badut & mascot, huhu.

    ReplyDelete
  5. Salam Perkenalan...
    Tak sangka banyaknya jenis fobia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat bkenalan, trima kasih lawat sni =D
      Haa kan, ju pun tkejut

      Delete
  6. tak sangka boleh ada fobia pada duit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal. Mgkin ada pyebab tertentu kan

      Delete
  7. I think I might have minor cacophobia hahaha. Chills :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya??? Minor xpa still bole kawal =D

      Delete
  8. memang pelik betul jenis-jenis fobia ni

    ReplyDelete
  9. Woww good info... Byk nya jenis fobia

    ReplyDelete
  10. hehe,, kesiannya kat orang2 yang phobia pada benda2 ni.. pelik juga ye..

    ReplyDelete
  11. mak aiii. banyaknya jenis fobia ni.

    ReplyDelete
  12. Mcm2 jns fobia ada, klau sy fobia pda ketinggian

    ReplyDelete